Mediene har hatt spalte opp og spalte ned om snus de seneste ukene. Snusinfo gir deg oversikten i korthet.
Det er ikke bare leserne av Snusinfo.no som er blitt oppdatert på snusfronten den siste måneden. Et knippe snusnyheter har kriget med ski-VM og politiske eskapader på forsidene på landets tabloider.
Nettavisens avsløring om at norske helsemyndigheter vurderer å forby smakstilsetninger på snus var den artikkelen som skapte størst reaksjoner. Både Frp og ungdomspartiene til alle regjeringspartiene gikk i strupen på forslaget.
Reaksjonene i kommentarfeltet på Snusinfos Facebook-sider var heller ikke til å ta feil av.
Om det nye forbudet er kommet på bordet fordi snussalget fortsetter å stige med brungrønne bokser, vites ikke, men også den artikkelen var i nær sagt alle medier.
Veksten i snussalget i andre halvår i fjor var på 6,5 prosent, mot 7,5 prosent første halvår. En liten nedgang, men den ble ifølge artikkelen veid opp av en kraftig økning i grensehandelen.
Frikjent for hjerte/kar
Også på forskningsfronten har det vært nyheter den seneste måneden. Forskning.no meldte om at svensk snus ikke øker risikoen for slag eller hjertesykdom, ifølge en studie publisert i Open Heart, som utgis av foreningen for britiske hjerteleger.
– Det er gledelig at denne meta-analysen ikke finner økt risiko for kardiovaskulær sykdom ved bruk av svensk snus, sier overlege Eli Heggen ved avdeling for preventiv kardiologi ved Oslo Universitetssykehus til Forskning.no.
Satte fyr på debatten
De mange snusartiklene lagde grobunn for enda flere.
VG gikk sammen med svenske Aftonbladet og lagde «så farlig er snus» basert på de nye forskningsresultatene (bak betalingsmur, dessverre).
Artikkelens kritiske røster pekte på tre skadelige elementer i artikkelen:
- Snus kan være mer farlig for de som har hatt slag eller hjerteinfarkt
- Det er ikke bra for gravide og ammende og at det
- Det å være avhengig av noe forringer livskvaliteten
Punkt nummer to var også utgangspunktet da KK valgte å dekke temaet i artikkelen «Det er bekymringsfullt med høy snusbruk blant unge kvinner».
Pant og Nordisk snusbølge
En annen litt mer kuriøs nyhet er at snusprodusenten Swedish Match, som også står bak Snusinfo.no, lanserte også pant på snusbokser i februar sammen med sitt miljøkonsept 448C.. NRK og et knippe andre medier omtalte nyheten her hjemme, mens en rekke av de store svenske avisene gjenga den til det svenske folk.
Snusbruken er rapportert å være stigene i resten av Norden også. Både i Finland og Danmark rapporteres det om vekst.