søndag, januar 24

Nettsiden eies og driftes av Swedish Match Norge Forhandlere

Sluttet å snuse? Dette bør du spise

Det er fort gjort å øke inntaket av mat og godteri når du har sluttet å snuse. Her er noen tips til hva du kan spise.

Noe av det første du vil merke når du slutter å snuse er at følelsen av småsvie eller prikking i munnen forsvinner. Mange av oss vil faktisk savne denne følelsen. Men det finnes råd. For eksempel kan det hjelpe med sterk mat. For eksempel matretter som inneholder chili, cayennepepper og ingefær. Med andre ord kan du lindre litt av abstinensplagene ved spise mat fra for eksempel India, Asia eller Mexico.

Ikke bruk vann

Men husk en ting. Capsaicin, som er det stoffet som gir følelsen av at maten brenner på tunga og i halsen, er ikke vannoppløselig. Blir maten for sterk hjelper det med andre ord ikke med vann. Det bidrar derimot til å spre stoffet enda mer ut i munnen. Spis heller yoghurt eller ris hvis du vil dempe sterkhetsfølelsen.

Lindrende mat

Dersom du akkurat har kuttet snusen føler du deg høyst sannsynlig irritabel og nedfor – kanskje til og med litt syk. Da kan det hjelpe med litt lindrende og lett fordøyelig mat. For eksempel tomatsuppe og havregrøt. Det finnes også mat som påstås å ha smertelindrende effekt som tranebærjuice og ingefær.

Et lite tips til slutt. Når du har sluttet å snuse mener noen at en liten bit ingefær under leppa hjelper. Rett og slett fordi den sviende følelsen minner om effekten snus gir.

Ikke noe av dette er vitenskapelig så klart, men kan uansett være verdt et forsøk.

Del