søndag, januar 24

Nettsiden eies og driftes av Swedish Match Norge Forhandlere

Slutte å snuse? Dette må du forvente

Det nærmer seg et nyttår, og mange har som nyttårsforsett å kutte snusen. Dette venter deg.

Av Petter Gjelsnes

 

Alle som har forsøkt å slutte å snuse vet at det ikke er en dans på roser. Men det er selvsagt fullt mulig. Humørsvingninger, svimmelhet, kvalme… Det å slutte å snuse innebærer en rekke utfordringer. Men husk at alt er forbigående, de verste abstinensene inkludert.

De første dagene

Det hersker ingen tvil om at de første dagene er de verste når det gjelder nikotinabstinenser. Kvalme, hodepine og humørsvingninger er helt naturlige tegn på at kroppen er i opprør og skriker etter nikotin.

Men vær på vakt. Dette er den perioden det er enklest å få tilbakefall. Suget blir rett og slett for sterkt. Klarer du å holde ut de første dagene vil du relativt raskt merke at de slitsomme følelsene faktisk begynner å forsvinne. Husk å spise skikkelig og drikk masse vann!

Fase to – noen dager etter siste dose

Som med kjærlighetssorg blir alt enklere jo mer tid som går. Det gjelder også nikotinsuget. Men det er fortsatt vanskelig. Savnet etter snus kan være krevende. For mange er dette en periode med tilbakevennende hodepine, men den kommer stadig sjeldnere. Etter en stund er den helt borte.

Husk at mye av abstinensene kommer av savnet etter å ha noe under leppen. Prøv å ha noen annet der. For eksempel en sukkerfri tyggis. Da simulerer du snusfølelsen uten få i deg nikotin. I løpet av den første uken som snusfri er det også vanlig å kjenne et sterkt søtsug. For å unngå blodsukkerdipper er det derfor viktig å ha et jevnt og balansert kosthold. Når du har klart en uke uten snus er kroppen nikotinfri. Grattis!

To uker

Nå er den nikotinfrie tilværelsen enklere. Men det er en ny tilstand, og forvent fortsatt abstinenser. Kroppen vil gjerne ha noe søtt, og humøret kan være så som så. Fokuser på fremgangen. Hver time og dag uten snus er en seier.

Fire uker

Nå kanskje du kjenner det i munnen? Tannkjøtt og tenner som snus påvirker er bedre. Men nå gjelder det å beholde viljestyrken. Styr unna bare den ene snusen på fest. Alle som har forsøkt å slutte vet hvor lett det er å falle for fristelsen. Unngå lønningspilsen, morgenkaffen eller andre situasjoner du forbinder med snus. Husk også å være klar for vanskelige perioder. Er du mentalt forberedt er det enklere å holde ut. Vær sterk.

90 dager

Nå smiler livet. Du har vent deg til et snusfritt liv. Snussuget er ikke like påtrengende. Men husk at det blusser opp med jevne mellomrom. Stå imot og tenk på hvor flink du har vært. Nå er ikke tiden for å gi opp.

Ett år

Du har gjort en enestående jobb. Nå kan du med god samvittighet kalle deg for en ikke-snuser. Bra jobbet!

Flere tips

I fjor fulgte Snusinfo.no flere over tid som skulle slutte å snuse. Her kan du lese om hvordan det gikk, samt plukke opp noen tips mot et nikotinfritt liv.

 

Del