Sluttabloggen vol. 5: Suget

Skrevet av Erlend Wessel Carlsen, kommunikasjonssjef i Swedish Match Norge. 

«Gratulerer – du har nå vært snusfri i 12 uker!», lyser det mot meg på skjermen. Men jeg føler ingen glede.

Slutta-appen er raus med skryten. Dager, uker, måneder. Kroner. Men suget etter å ha noe under leppen er der fortsatt. Hver dag. Flere ganger om dagen. Ikke suget etter nikotin. Tror jeg. Legger jeg en tobakk- og nikotinfri variant under leppen, som jeg fortsatt gjør noen dager i uken, så tekkes behovet. Til det fulle.

Det sto om slutting med snus i Adresseavisa forleden. Folk som hadde sluttet for mange år siden, men suget var der fortsatt. Jeg nevnte at jeg også kjente noen med samme følelse i forrige innlegg. Men jeg hevdet også at vanskeligheten rundt slutting var overdrevet – i frykt for å fremstå mindre klysete var det kanskje lite gjennomtenkt.

«Jeg har holdt ut uten snus i over ett år – to ganger. Men suget forsvinner aldri. Det er noe man må leve med.» sier Jørgen i denne saken. Det er beinhardt. Det som er fiffig er at i samme sak står det følgende sluttetips – hentet fra Slutta.no: «du er fri og er ikke lenger avhengig av snus». Det ligner mange av tipsene jeg selv fikk fra Slutta-appen. De oppleves veldig virkelighetsfjerne.

Jeg har ikke vært snusfri ett år, men 12 uker. Jeg drister meg likevel til å ikke være helt enig med vår venn Jørgen fra Adresseavisa. Suget er der, innimellom, innom og sier hei, oppe og nikker. Men det er ikke konstant der og dunker på time inn og time ut. Det kan minne litt om sultfølelsen i forbindelse med fasting eller søtsug for de som har det.

Det kommer og går. Man må ri av toppene. Og mye av sluttingen handler om å kvitte seg med en del av vanene man har tillagt seg. Jeg erstattet en snus med en annen. Hadde sikkert 12-14 timer i døgnet med snus under leppa. Og boksen var med overalt. I store deler av dagen min så er suget borte. Men så kommer det snikende…

Flere ganger er snusere stilt spørsmål om når snusen smaker best. Det er også en ivrig diskusjon blant de mest nerdete og/eller ihuga snuserne. Til morgenkaffen eller etter middag? Eller er det etter trening, etter sex eller kombinert med alkohol? Nå som jeg står på den andre siden, så er det overraskende hvilken situasjon der savnet er størst. Og det er ingen av de overnevnte.

Det er rett og slett når jeg kjeder meg. Ikke faste situasjoner, men det man går litt hvileløst rundt, kanskje snoker litt i skapene. Tiden man rekker å tenke seg om. Da er suget der. Så det å ha et høyt aktivitetsnivå hjelper meg å skremme bort suget.

Når vi først er inne på sluttetips, så tenkte jeg å dele noen tips. Noen er fra eget bryst, mens andre har jeg snappet opp her og der:

  • Forrige gang jeg sluttet – som nå – var det ingen grunn til at jeg ville slutte, men jeg ble syk, og hadde noen ufrivillige dager uten. Det var et perfekt utgangspunkt for å se om jeg klarte å fortsette, og jeg var over det som regnes å være den verste perioden, de første dagene. Så har man et «ufrivillig avbrekk», utnytt det, selv om det ikke er planlagt.
  • Bytt snustype eller snusmerke. Jeg fikk drahjelp til min slutting ved at min favorittsnus ikke fantes lenger. Og da jeg prøvde andre merker føltes det ikke likt. Dette er et godt tips til å slutte eller trappe ned også. Bytt ut din faste med en annen sort. Det trenger ikke være helt annen smak, styrke eller format, bare en litt annen type så man kjenner at det dekker et visst behov, men ikke alt.
  • Dette er en fin måte å trappe ned på og få litt oversikten. Kan også være et godt sparetips. Start dagen med å legge et visst antall snus i en boks, eksempelvis ti, og så er det de du har tilgjengelig i løpet av dagen. Det er en veldig bevisstgjøring når man åpner boksen og ser hvor mange som er igjen av dagskvoten. Her kan man lett jobbe seg ned fra en boks daglig til 4-6 stykker.
  • Hvorfor slutter du? Vær ærlig og oppriktig på hvorfor du slutter og hva som er grunnene til eller målene bak. Slutter du på vegne av andre, på falskt grunnlag eller uten motivasjon så har du lite å stille opp med.

Noen savner kanskje «Slutta», Helsedirektoratets tjeneste for røyke- og snusslutt, på listen over tips. Vel, den er ikke der. Hvorfor? Det får du vite i neste bloggpost!

Del