Det finnes over 150 ulike varianter bare i den norske snusjungelen. I februar pøses det nye varianter inn i markedet.
Tre ganger i året er det lanseringsvindu i norsk dagligvarehandel. Da kan de ulike leverandørene lansere nye produkter i landets dagligvarekjeder.
Dette er ofte dekket i norsk rikspresse, gjerne i form av store tester og oppsummeringer, som denne.
Tre ganger i året
Det er tre lanseringsvinduer hvert år. Vanligvis er disse i februar, mai og september.
Også snusleverandørene benytter seg av disse vinduene, og stort sett kommer det nye lanseringer fra de fleste leverandørene.
For å gjøre plass til nye produkter betyr det også at eksisterende produkter forsvinner ut av hyllene. Enten kun fra kjeden eller helt ut av sortimentet; det vil si at de ikke produseres lenger. Derfor kan disse vinduene være både til glede og forargelse for konsumentene.
Hva lanseres?
Selv om Snusinfo.no skal bidra med all relevant kunnskap knyttet til snus, står det i beskrivelsen av oss at man «ikke vil finne noe som helst informasjon om merker eller snustyper på denne siden». Derfor kommer vi ikke til å omtale produktene som lanseres.
Men de som er nysgjerrige vet allerede at man kan ta en titt på produsentenes hjemmesider, eller besøke norske eller internasjonale nettbutikker for å finne ut hva som kommer eller har kommet. Det er også mulig å spørre de ansatte ved butikken, kiosken eller bensinstasjonen om de har fått inn noe nytt. Det har de som regel oversikt over.