onsdag, april 1

Nettsiden eies og driftes av Swedish Match Norge Forhandlere

Èn av tre «digger» de nye snusboksene

I en undersøkelse Folkehelseinstituttet ikke ville levere ut, viser det seg at én av tre faktisk digger de nye «stygge» snusboksene.

Av Petter Gjelsnes

Da helseminister Bent Høie (H) la frem forslaget om de nye snusboksene, var det klart at målet med den grønne fargen og utformingen var å gjøre snusboksene styggere. Den gang sa han til Nettavisen at de har funnet frem til den fargen som har minst appell og som ikke gir en god følelse i forhold til produktet som er inne i pakningen.

Forslaget fikk på langt nær den responsen helseministeren så for seg. Like før snusboksene var klare for butikk fikk de skryt for sitt stilige utseende. Til NRK uttalte en designstudent at de nye boksene ga vedkommende lyst til å snuse igjen.

I den nevnte undersøkelsen som FHI i to omganger instituttet å utlevere til nettavisen, svarer hele 30 prosent at de liker snusboksen «veldig mye» eller «ganske mye». For de gamle boksene var tilsvarende tall på 20 prosent. I andre enden av skalaen er det nå omtrent 20 prosent som oppgir at de ikke liker den nye snusboksen.

Geir Hammer, administrerende direktør i Swedish Match, sier det er smått komisk at helsemyndighetene ender opp med å designe mer attraktive bokser enn boksene de ville til livs.

– Det er bra det ble foretatt en evaluering av standardiserte forpakninger. Men det er ingen som har startet å snuse på grunn av boksfargen, sier han.

 

 

Del